There was an error in this gadget

Wednesday, 28 December 2011

Adoiii.... Demam Terok Nieee...

Wednesday, 21 December 2011

Note baru Ringgit Malaysia

Kakitangan Bank Negara, Nor Aimah Mohd Nor,32, menunjukkan Note baru Ringgit Malaysia yang akan di keluarkan pada Julai tahun depan, di Kuala Lumpur, Rabu.

Pinjaman Bank Dunia: Penjelasan dalam konteks sebenar



Selasa, 20 Disember 2011 22:25 TUN FAISAL ISMAIL


Sumber :
Agenda Daily 


Saya ketawa besar apabila melihat kenyataan akhbar Pengarah Strategik PKR Rafizi Ramli mengenai pinjaman Bank Dunia. Hairan, bagaimana PKR mempunyai seorang pengarah strategik yang gagal membuat kajian yang terperinci dan memahami konteks Krisis Mata Wang pada tahun 1998. Andaian saya satu sahaja, pada waktu itu Rafizi baru berumur 21 tahun, masih belajar dan tidak berada di Malaysia untuk benar-benar memahami apa yang berlaku.

Biarlah kita jelaskan kepada Rafizi, pertamanya - Malaysia telah menerima bantuan teknikal dan pinjaman-pinjaman untuk sektor sosial dan pendidikan dari Bank Dunia sejak tahun 1970-an lagi kerana pada waktu itu Bank Dunia memberi pinjaman bernilai tinggi kepada negara-negara yang sedang membangun. Pada tahun 1999, Malaysia masih menerima bantuan teknikal yang sama dan juga pinjaman yang sama dari World Bank, tanpa sebarang syarat yang boleh menyebabkan negara tergadai.

Apabila berlaku Krisis Mata Wang Asia pada tahun 1997, IMF mengumpul dana dari pelbagai sumber rasmi termasuk dari IMF sendiri, Bank Dunia dan negara-negara maju seperti Amerika Syarikat, Jepun dan sebagainya dan menawarkan bantuan kewangan ini dengan syarat-syarat yang `menggadaikan negara' - ini yang dimaksudkan sebagai menjadikan `negara terjajah semula secara ekonomi'. (Lihat syarat-syarat yang dikenakan oleh IMF untuk memaksa Korea membuka ekonominya di sini.

Tawaran ini dikenali juga sebagai `Rescue Package' ataupun Pakej Penyelamat yang ditaja oleh IMF.

Ketika negara-negara jiran sudah mula menerima tawaran IMF ini kerana tidak mampu bertahan dengan serangan spekulator mata wang asing, Malaysia di bawah kepimpinan Tun Dr Mahathir Mohammad masih bertahan kerana tidak mahu menggadaikan negara ke tangan kapitalis dunia, walaupun diberitakan Menteri Kewangan ketika itu berulang kali mencadangkannya dan memuji-muji tawaran IMF ini.

Sebaliknya Tun Dr Mahathir mengambil langkah yang berbeza, iaitu;

1. memperkenalkan `currency pegging' yang menambat nilai mata wang Ringgit Malaysia kepada nilai tertentu agar kegiatan spekulasi mata wang dapat dihalang

2. memperkenalkan kawalan modal

3. menurunkan kadar faedah bank ketika itu yang menyebabkan begitu banyak syarikat milik warga Malaysia bankrap dan berada dalam keadaan tenat

4. melaksanakan langkah-langkah susulan untuk meningkatkan semula pertumbuhan bidang ekonomi yang indikator utama ekonomi negara ketika itu.


Semua ini dilakukan dalam keadaan penuh kepayahan kerana Malaysia menolak paksaan kapitalis dunia yang mahu menjajah negara menggunakan senjata ekonomi dan globalisasi yang masih belum difahami ketika itu.

Jangan kita sekali-kali lupa pada tahun 1997, apabila ringgit Malaysia diserang oleh penyangak mata wang sehingga ia jatuh menjunam dan memiskinkan semua pihak di dalam negara, pada 21 Ogos 1997 Standard and Poor's menurunkan rating hutang Malaysia. Seminggu kemudian, agensi rating tersebut menurunkan rating Maybank, bank terbesar Malaysia. Pada hari yang sama, Bursa Saham Kuala Lumpur jatuh 856 mata, titik terendahnya semenjak 1993. Pada 1998, pengeluaran di berbagai sektor menurun iaitu sektor pembinaan menyusut sebanyak 23.5 %, pengeluaran menyusut 9 % dan pertanian 5.9 %. Keseluruhan GDP negara menurun sebanyak 6.2 % pada tahun 1998. Tetapi Malaysia masih merupakan negara terpantas pulih daripada krisis ini dengan menolak bantuan IMF.

Semua ini hasil kebijaksanaan Tun Dr Mahathir dan keberanian beliau menggunakan kaedah un-orthodox bagi menyelamatkan negara. Anwar Ibrahim? Kenyataan dan tindakan ketika itu menyebabkan ramai yang menganggapnya tidak lebih dari boneka pihak tertentu. (Baca artikel ini untuk menghayati kebijaksanaan Tun Dr Mahathir.)

Bagaimana saya tahu semua ini? Berbeza dengan Rafizi yang masih belajar di luar negara, ketika itu saya sudah bekerja dan dapat melihat sendiri kesan terhadap ekonomi dan perniagaan di dalam negara, termasuk syarikat tempat saya bekerja, sebelum dan selepas Tun Dr Mahathir mengambil alih portfolio Menteri Kewangan dari seorang Menteri yang tidak kompeten (baca tulisan ini) dan mahukan preskripsi IMF digunakan.

Di mana kegagalan Rafizi?
1. Tun Dr Mahathir tidak pernah menyatakan bahawa Malaysia tidak pernah menerima pinjaman Bank Dunia, tetapi pinjaman yang secara tradisinya telah diterima sejak tahun 1970-an tanpa syarat-syarat yang boleh menyebabkan negara terjajah semula.

2. Rafizi gagal membezakan di antara `pinjaman tanpa syarat yang menekan' dan Rescue Package IMF/Bank Dunia/negara maju dengan pelbagai syarat yang boleh menggadaikan negara

3. Tun Dr Mahathir tidak pernah menulis surat memohon dan menerima Rescue Package, seperti yang dilakukan oleh sejumlah Presiden dan Perdana Menteri negara-negara Asia ketika itu. Jika surat sedemikian ada - SILA MINTA Anwar Ibrahim tunjukkan kerana sebagai penasihat kepada Bank Dunia sudah pasti Anwar boleh mendapatkannya dengan mudah!


Rasanya lebih mudah mencari surat itu, berbanding mencari JAM OMEGAnya yang hilang baru-baru ini.-20/12/2011

Penulis merupakan Exco Pemuda UMNO dan Pengerusi Unit Media Baru (UMB)

Tun Mahathir hasilkan 3 aspek kepimpinan besar

KUALA LUMPUR 20 Dis. – Datuk Seri Najib Razak berkata, bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad berjaya menghasilkan tiga aspek kepimpinan penting yang sangat besar dalam pembangunan negara.

Perdana Menteri berkata, tiga aspek itu ialah mewujudkan misi nasional iaitu Wawasan 2020, menyelamatkan ekonomi negara ketika krisis kewangan dunia pada 1997 dan menggalakkan rakyat menanam semangat keyakinan diri yang tinggi melalui slogan ‘Malaysia Boleh’.

“Bila Tun (Mahathir) ungkapkan ucapan visi Malaysia jadi negara maju, ia cetuskan satu semangat di kalangan rakyat dan hari ini kita berdiri di pusingan akhir.

“Saya boleh menyokong apa yang Tun (Mahathir) sebut bahawa dia tentu sekali tidak akan menyerahkan negara kita ini kepada penguasaan IMF dalam apa jua keadaan, sebaliknya kalau ada orang nak tuduh dia (Tun) menulis surat itu, saya fikir itu mengarut belaka,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Makan Malam Gala Tun Dr Mahathir: Legasi Tersohor dan Pelancaran Program Kepimpinan Ulung Mahathir (MDIP) di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini malam ini.

Majlis turut dihadiri Dr. Mahathir dan isteri, Tun Dr. Siti Hasmah Mohamed Ali serta isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor.

Najib menambah, kesemua usaha yang dilakukan Dr. Mahathir itu memberikan kesan yang besar dan berjaya meletakkan Malaysia ke arah visi negara maju dan memberikan keyakinan kepada rakyat.

Dalam pada itu, Dr. Mahathir dalam ucapannya memberi jaminan akan terus menyumbangkan pengalaman dan pendapatnya untuk kemajuan negara selagi diperlukan.

Sementara itu, MDIP diwujudkan bertujuan memberikan penghormatan atas jasa dan kepimpinan Dr. Mahathir terhadap pembangunan Malaysia.

Program itu memberikan geran penyelidikan kepada golongan profesional berumur 35 tahun ke bawah dari luar negara untuk mengkaji pemikiran Dr. Mahathir dan disebarkan ke negara asal mereka.

credit to UM

Dari Tun Mahathir : MALAYSIA’S WORLD BANK LOANS



Written by chedet
1. The accusation that I wrote to the World Bank asking for loans is baseless. But Malaysia had been borrowing project loans from the World Bank since 1958.


2. The last negotiations for the loans were made in 1997. These were for projects in:

a) Education sector USD 244 million

b) Social sector USD 60million

c) Technical sector USD100million

3. The currency crisis also began in 1997. Naturally the loans were not approved until 1999 when the crisis was over. The usual sequence is for application for a loan to be made, followed by negotiations. Approval would be given by the bank later.


4. The World Bank wanted Malaysia to request for loans to tide over the crisis like the other countries affected by currency trading. The loans would be conditional upon Malaysia following IMF advice on economic management. It is well-known that Malaysia refused to seek IMF or World Bank help because the so-called help would worsen the financial situation. Instead, in 1998 Malaysia imposed currency control which helped it to recover.


5. In June 1998 (before currency control and while Anwar was still Minister of Finance) a loan for USD 300 million was signed with the World Bank for;

a) Fund for Food Programme

b) Higher Education Loan Fund

c) Microcredit Programme

6. By 31st March 1999 a loan of USD 100 million was signed for Technical Assistance and for overcoming Y2K problems. However, this loan was stopped after drawing down USD 11.94 million.

7. Of the USD 244 million Education Project which was approved in March 1999, payment was ordered to be stopped after USD 216.7 million was drawn down.

8. Of the Social Sector loan of USD 60 million, approved in March 1999, only USD 600,000 was drawn down before it was stopped.

9. As the whole world knows Anwar was reported in the press and foreign magazines for implementing the IMF policy without the IMF loans. He raised interest rates, reduced the period for declaring loans non-performing from 6 months to 3 months, reduced budget allocation to ministries so as to achieve a budget surplus etc.

10. Although he did not oppose currency controls, his appointees as Governor and Deputy Governor of Bank Negara refused to implement the policy and resigned. Tan Sri Zeti was then appointed as Governor of Bank Negara Malaysia.

11. As stated above, Malaysia stopped the draw down on loans negotiated with the World Bank in 1997 and June 1998. This did not stop Malaysia from recovering from the crisis.

12. At no time did I write a letter or verbally request for loans from the World Bank. If Anwar can show evidence that I did, he should. Failing that he should swear on the Quran in a mosque that he knows what he says is true. I am prepared to swear that I never asked for loans from the World Bank.

Tuesday, 20 December 2011

World Bank & International Monetary Fund (IMF)

Perbezaan Antara World Bank & International Monetary Fund (IMF)


World Bank

  1. seeks to promote the economic development of the world’s poorer countries
  2. assists developing countries through long-term financing of development projects and programs
  3. provides to the poorest developing countries whose per capita GNP is less than $865 a year special financial assistance through the International Development Association (IDA)
  4. encourages private enterprises in developing countries through its affiliate, the International Finance Corporation (IFC)
  5. acquires most of its financial resources by borrowing on the international bond market
  6. has an authorized capital of $184 billion, of which members pay in about 10 percent
  7. has a staff of 7,000 drawn from 180 member countries
From Wikipedia, the free encyclopedia World Bank

The World Bank is an international financial institution that provides loans[2] to developing countries for capital programmes.

The World Bank's official goal is the reduction of poverty. By law,[which?] all of its decisions must be guided by a commitment to promote foreign investment, international trade and facilitate capital investment.[3]

The World Bank differs from the World Bank Group, in that the World Bank comprises only two institutions: the International Bank for Reconstruction and Development (IBRD) and the International Development Association (IDA), whereas the latter incorporates these two in addition to three more:[4] International Finance Corporation (IFC), Multilateral Investment Guarantee Agency (MIGA), and International Centre for Settlement of Investment Disputes (ICSID).
more info WORLD BANK CLICK ...

International Monetary Fund
  1. oversees the international monetary system
  2. promotes exchange stability and orderly exchange relations among its member countries
  3. assists all members–both industrial and developing countries–that find themselves in temporary balance of payments difficulties by providing short- to medium-term credits
  4. supplements the currency reserves of its members through the allocation of SDRs (special drawing rights); to date SDR 21.4 billion has been issued to member countries in proportion to their quotas
  5. draws its financial resources principally from the quota subscriptions of its member countries
  6. has at its disposal fully paid-in quotas now totaling SDR 145 billion (about $215 billion)
  7. has a staff of 2,300 drawn from 182 member countries
From Wikipedia, the free encyclopedia 

The International Monetary Fund (IMF) is an organization of 187 countries, working to foster global monetary cooperation, secure financial stability, facilitate international trade, promote high employment and sustainable economic growth, and reduce poverty around the world.[1] The organization's stated objectives are to promote international economic cooperation, international trade, employment, and exchange rate stability, including by making resources available to member countries to meet balance of payments needs.[2] Its headquarters are in Washington, D.C

more info IMF click

Semakin hangat: PKR tunjuk dokumen...Dr Mahathir nak tanya Bank Dunia itu asli ke tidak

Tuesday, 13 December 2011

A.B.U - ALLAH BERSAMA UMNO

Daulat Tuanku


Friday, 9 December 2011

Aku Suka Tembak Wohahahahhaha!!!!

Kedaulatan Sultan Selangor dan faktor Dr. Hasan




Oleh Zaini Hassan

MENGIKUT kalendar, minggu depan ialah Hari Keputeraan DYMM Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah. Saya difahamkan satu peristiwa yang cukup signifikan akan berlaku.

Datuk Dr. Hasan Ali akan menjadi satu-satunya, saya ulang satu-satunya, Exco dalam Kerajaan Negeri Selangor yang akan dianugerahkan pingat kebesaran negeri Selangor oleh baginda Al-Sultan. Difahamkan beliau akan dianugerahkan darjah kebesaran Datuk Paduka Mahkota Selangor.

Jika itu benar, banyak signifikan yang dapat dirungkaikan. Mengapa hanya Dr. Hasan seorang sahaja yang menerimanya? Ramai lagi Exco dari PKR dan tentunya dari DAP yang menguasai sistem kerajaan itu juga patut menerimanya.

Mengapa tidak YB Cik Teresa Kok, YB Encik Ronnie Liu dan lain-lain? Mengapa pula Dr. Hasan, yang sudah pun menerima banyak gelaran?

Beliau pun bukanlah Exco dan ahli politik yang disukai di kalangan rakan-rakannya dalam barisan jemaah majlis mesyuarat itu. Dr. Hasan dikenali sebagai orang dalam Exco yang begitu kontroversi dan kaki kacau. Beliaulah yang membuat bising mengenai usaha sebuah gereja di Damansara yang cuba memurtadkan orang Islam tidak lama dulu.

Beliaulah yang membela Pengarah JAIS, Datuk Khusrin Munawi daripada tentangan pelantikan ke jawatan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK). Tentangan itu datangnya daripada Menteri Besar sendiri, para pemimpin DAP dan Anwar Ibrahim.

Malah, banyak kenyataan Dr. Hasan yang bercanggah dengan aspirasi kepemimpinan Kerajaan Selangor pimpinan DAP itu.

Namun itulah Dr. Hasan. Semasa saya bertemu dengan beliau di kediamannya semasa isu gereja itu tengah panas tidak lama dulu, beliau menegaskan yang dia sanggup dipecat daripada kerajaan pimpinan DAP jika tindakannya untuk menyelamatkan akidah umat Islam daripada kumpulan evengelis Kristian itu dipertikaikan.

Ternyata beliau seorang pejuang. Beliau tidak gentar kehilangan kerusinya, jawatannya, kedudukannya demi maruah kesucian agama Islam dan keutuhan bangsa Melayu yang cuba dipecahbelahkan.

Perlu diingat dalam sistem berperlembagaan di tanah air yang cukup bertuah ini, “Melayu itu ialah Islam dan Islam itu ialah Melayu”. Hanya Pas ala Nik Aziz sahaja yang tidak mengiktiraf sistem itu. Pas Nik Aziz enggan menerimanya kerana beranggapan itulah yang dipegang oleh UMNO selama ini. Pas Nik Aziz berfikiran, jika mereka menerimanya, bermakna mereka akan menerima UMNO. Dendam Nik Aziz terhadap UMNO terlalu berkesumat sekali.

Perlu diingat lagi, melalui sistem yang dipegang itulah, Malaysia bukan seperti bumi Melayu Nusantara yang lain, yang memperlihatkan kepercayaan akidah orang Melayu di sana sudah terbiar dirobek oleh pendakwah-pendakwah agama lain.

Tapi mengapa DYMM Tuanku berkenan dengan Dr. Hasan? Dari sudut hati kecil Tuanku, mungkin baginda mahu Selangor diselamatkankah?

Mungkinkah baginda juga menaruh harapan yang tinggi terhadap keupayaan Dr. Hasan?

Ampun Tuanku Beribu-ribu Ampun Sembah Patik Harap Diampun, bukan hasrat patik mahu menarik Tuanku ke dalam kancah politik, tapi sebagai pemerhati dan penganalisis politik, perkara ini tidak boleh lari daripada diperbincangkan.

Faktor Dr. Hasan amat penting sekali. Beliau dipertaruhkan harapan untuk melakukan perubahan. Terlalu banyak rahsia kerajaan Selangor pimpinan DAP yang diketahui oleh Dr. Hasan. Mungkin juga banyak rahsia itu tidak menyenangkan kedudukan orang Melayu dan kesucian umat Islam.

DAP sebenarnya gerun dengan Dr. Hasan. Malah PKR pun pening kepala dengan beliau.

Dr. Hasan, lulusan perancang bandar dari Amerika Syarikat itu bukan calang-calang orang. Seorang sumber memberitahu saya, Tuanku cukup mengiktiraf peranan yang dilakukan oleh Dr. Hasan. Beliau dilihat sebagai faktor penyatuan kepada perpaduan Melayu di Selangor.

Memetik kata-kata Sultan Sharafuddin semasa mencemar duli mengunjungi pejabat Utusan Melayu, yang amat dibenci oleh DAP, kelmarin: ‘‘Beta tidak mahu melihat orang Melayu dan umat Islam di negara ini berpecah-belah. Bukan maksud beta orang Melayu itu bersatu untuk berperang dengan bangsa lain.

“Bukan juga bermaksud antara UMNO dan Pas perlu ‘berkahwin’ sebab bukan hak beta untuk mencampuri urusan politik.”

Sesungguhnya amat mendalam dan halus sekali maksud Tuanku Al-Sultan itu.

Di Selangor Faktor Dr. Hasan amat penting sekali. Pengikutnya di dalam Pas (yang sehaluan dengan beliau) amat besar sekali. Pengaruhnya di kalangan penjawat-penjawat awam Melayu di dalam kerajaan Selangor juga amat besar sekali.

Kedua-dua faktor itu memberi kelebihan kepada Dr. Hasan untuk melakukan perubahan. Dr. Hasan berupaya melakukan perkahwinan itu demi menegakkan kesucian agama Islam dan keutuhan umat Melayu di Selangor.

Selangor perlu diselamatkan!

Artikel Di Cedok Dari ---->>>>

Nasihat Tun Mahathir Kepada Ketua Wanita UMNO

"Bila saya nak berhenti saya tak tanya sape pun,saya fikir elok saya berhenti,".

"Saya harap orang lain pun macam tu jugak,tak payah tunggu orang halau kita".



seterusnya kat sini ...

Mission Impossible 4 - Ghost Protocol - Official Trailer

Monday, 5 December 2011

Kufur samakan dengan NABI


Oleh AZRAN FITRI RAHIM
azran.rahim@utusan.com.my

ABDULLAH SA‘AMAH


KOTA BHARU 4 Dis. – Sebuah badan pemikir dan beberapa tokoh agama di negeri ini menyifatkan tindakan seorang penceramah Pas menyamakan Mursyidul Am parti itu, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dengan nabi sebagai sesat dan membawa kepada kekufuran.

Malah mereka turut mendesak Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Kelantan (MAIK) mengambil tindakan ke atas Shamsul Zaman Sukri atau ‘Ustaz Budak’ kerana bimbang ucapan orang fanatik seperti itu akan menjadi wabak dan malapetaka kepada masyarakat.
Pengasas Pondok Geting, Tumpat, Abdullah Sa‘amah berkata, punca utama perkara tersebut berlaku adalah disebabkan jahil agama dan sikap terlalu mendewa-dewakan pemimpin.

“Orang Pas sememangnya taksub kepada pemimpin mereka dan tidak pelik perkara ini berlaku kerana sejarah telah membuktikannya, sebagai contoh di India kumpulan Qardiyani menganggap pemimpin mereka sebagai nabi.

“Hadis ulama pewaris nabi yang digunakan oleh Shamsul Zaman untuk merujuk Nik Aziz nabi adalah salah, ahli sunnah memahami ulama pewaris nabi dalam ilmu hukum dan meneruskan misi dakwah dan bukan menjadi nabi, kalau begitu semua ulama dari zaman Rasulullah SAW sehingga sekarang berjuta-jutalah nabi.
“Kecintaan ‘Ustaz Budak’ itu kepada Nik Abdul Aziz keterlaluan dan melampaui batas sehingga mendewa-dewakannya melebihi segala-galanya sehingga tidak sedar batas-batas perkataan yang boleh membawa kufur atau murtad,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini, hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas desakan Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) supaya MAIK menjalankan siasatan terperinci dan mengambil tindakan tegas terhadap Shamsul Zaman yang menyamakan Nik Abdul Aziz dengan nabi.
Desakan tersebut dibuat selepas sebuah portal detikaperubahan.com mendedahkan rakaman video yang menunjukkan Shamsul Zaman telah menyamakan Mursyidul Am Pas itu dengan nabi berasaskan hadis, ‘ulama adalah perwaris nabi’.

Sementara itu, Pengerusi Biro Agama dan Ulama Majlis Veteran UMNO Kelantan, Prof. Madya Mohd. Noor Deris berkata, Nik Abdul Aziz juga perlu bertanggungjawab dalam isu tersebut kerana sikapnya yang membentuk penyokong Pas menjadi taksub dan menanam kebencian kepada umat Islam dalam UMNO.
“Pada setiap minggu di hadapan Pejabat Pas Kelantan, Nik Abdul Aziz mengajar orang ramai supaya menganggap orang UMNO tidak Islam kerana mahu orang UMNO dan Pas bermusuh serta menanam benih-benih benci terhadap pemimpin parti itu.

“Dia turut bertanggungjawab dan jangan mendiamkan diri, kerana membenarkan pembohongan dan terlalu suka kalau dia dipuji dan dipuja,” katanya yang secara sinis bertanya adakah Ustaz Budak itu sudah mumayiz, dapat membezakan baik dan buruk atau akil baligh sehingga mengeluarkan kenyataan seperti itu.
Jurucakap sebuah pertubuhan yang menghimpunkan warga institusi pondok tradisional, Minda Pondok, Mohd. Saifuddin Abdul Rahman pula berkata, Shamsul Zaman wajib bertaubat kerana kenyataan itu amat bertentangan dengan Islam.

“Hadis nabi yang sahih sudah jelas iaitu ‘tiada nabi lagi selepas aku’. Jadi bagaimanapun pula kita boleh samakan Nik Abdul Aziz dengan nabi.

“Dalam Islam mengaku Imam Mahadi pun haram apatah lagi nabi, dahulu al-Arqam dikenakan tindakan kerana pemimpinnya mengaku Imam Mahadi, sebab itu JAIK kena ambil tindakan,” katanya.

Sumber : Utusan Online

Sunday, 4 December 2011

Pak Nil Oiiii....



Pak Nil sedang tweet #PesanPM, ringkasan penggulungan oleh PM, DS Najib Razak untuk dikongsikan bersama followersnya. Syabas Bro, u are the best!!

Saturday, 3 December 2011

KOLEKSI GAMBAR FORUM ANTARABANGSA DAN PAU 2011









































belum siap .......... to be continue
Gambar Dari UMNO ONLINE...