There was an error in this gadget

Saturday, 28 January 2012

GOTONG ROYONG

NRC 11 - NAJIB RAZAK CLUB ....





















Friday, 27 January 2012

PENTING: Kejadian Ribut Geomagnetik Petanda Kiamat Makin Hampir?


ulasan aku
Surah 36 - Ya'sin Ayat 82

Monday, 23 January 2012

Maksud ....

Maksud Subhanallah, Alhamdulillah, Lailahaillallah, Allahuakbar dan Lahawlawala Quwwataillabillahilaliyyilazim

Kita selalu berzikir dengan menyebut zikir secara berturutan seperti berikut: Subhanallah, Alhamdulillah, Lailahaillallah, Allahuakbar dan Lahawlawala Quwwataillabillahilaliyyilazim. Tetapi berapa ramaikah dari kita yang mengkaji apakah maksud zikir-zikir tersebut. Saya rasa dari segi bahasa hampir semua dari kita tahu maksudnya. Cuma dari segi huraian maksud setiap zikir tersebut tidak ramai yang tahu. Pada artikel kali ini saya akan menerangkan huraian maksud zikir tersebut.

1. Subhanallah
Subhanallah dari segi bahasa bermaksud Maha Suci Allah. Huraiannya ialah kita meyakini bahawa Allah itu Maha Bersih dan Maha Suci. Allah tidak melakukan kesilapan dan segala tindakanNya sentiasa betul. Saya bagi contoh. Di dalam dunia ini, ada manusia yang Allah pilih untuk beri hidayah dan ada manusia yang Allah pilih untuk tidak memberi hidayah. Ketahuilah bahwa Allah SWT itu langsung tidak memilih kasih. Sesiapa yang diberikan hidayah oleh Allah memang layak menerima hidayah itu berdasarkan usaha dan takdirnya manakala sesiapa yang tidak diberikan hidayah oleh Allah SWT, dia memang tidak layak menerima hidayah tersebut berdasarkan usaha dan takdirnya juga.


Allah SWT langsung tidak serupa dengan manusia yang suka pilih kasih apabila memberi sesuatu. Contohnya bos yang asyik pilih kasih apabila memberi markah cemerlang dan pangkat walaupun mungkin ada orang lain yang sama/lebih layak untuk menerima markah cemerlang dan pangkat tersebut. Contoh yang lain apabila seseorang lelaki itu berkahwin empat. Adalah mustahil untuk dia menyintai keempat-empat isterinya dengan sama rata. Soal hati itu tidak dikira berdosa kerana itu sifat semulajadi manusia. Yang penting dia mestilah berlaku adil terhadap isteri-isterinya dengan memberikan hak mereka seperti nafkah zahir dan batin, giliran yang bersesuaian dsb.


2. Alhamdulillah
Alhamdulillah dari segi bahasa bermaksud segala puji itu hanya untuk Allah. Dari segi huraian maksudnya segala yang kita ada, semuanya adalah milik Allah. Apabila ada orang yang memuji kita samaada hebat, hensem atau kaya, kembalikanlah pujian tersebut kepada Allah dengan mengucapkan Alhamdulillah. Janganlah kita merasa hebat dengan apa yang kita miliki samaada ilmu, pangkat, harta dsb kerana semuanya adalah kurniaan dari Allah. Ada orang yang merasa dia hebat kerana berjaya menjawat pangkat yang tinggi dalam syarikat. Siapakah yang telah memberikannya otak dan kepandaian sehingga dia layak menjawat jawatan tersebut? jawapannya ialah Allah. Sebenarnya segala yang kita ada, semuanya adalah milik Allah. Di akhirat nanti, kita akan ditanya oleh Allah apakah yang telah kita buat dengan nikmat yang telah diberikan oleh Allah kepada kita. Ucapkanlah Alhamdulillah juga untuk bersyukur terhadap segala nikmat yang telah Allah berikan kepada kita.


Ucapan ALHAMDULILLAH yang diucap dengan ikhlas
nescaya akan dibalas dengan Rahmat dariNya
dan sesiapa yang diberi Rahmat olehNya
Insya Allah akan bertambah nikmatnya


3. Lailahaillah
Maksud Lailahaillah ialah tiada tuhan yang layak disembah melainkan Allah. Dari segi huraian maksudnya kita hanya patut menyembah Allah semata-mata dan bukannya benda-benda lain di dunia ini. Kalau zaman dulu, masyarakat jahiliah menyembah berhala. Tapi zaman sekarang ini ada manusia yang bertuhankan benda seperti wang, wanita, pangkat, manusia dsb. Maksud bertuhankan benda ini ialah sanggup melakukan apa sahaja tidak kira halal atau haram untuk mendapatkan benda tersebut. Wang, wanita, pangkat dan lain-lain tidak salah untuk dimiliki tetapi perlu dimiliki dengan cara halal seperti bekerja, berkahwin dan jujur. Bukan dengan cara haram seperti menipu, mencuri, makan rasuah, berzina dsb. Ada orang yang sanggup bekerja dengan kuat tanpa menghiraukan solat 5 waktu kepada Allah SWT. Bukankah seolah-oleh dia telah bertuhankan wang dengan mengabaikan Allah SWT? Bukankah dia seolah-olah telah syirik kepada Allah SWT? berhati-hatilah dengan syirik kerana syirik termasuk dalam dosa yang tidak diampunkan oleh Allah SWT kecuali dengan bertaubat Nasuha iaitu taubat yang bersungguh-sungguh dan tidak mengulangi lagi dosa tersebut.


4. Allahu Akbar
Dari segi bahasa Allahu Akbar bermaksud Allah Maha Besar. Huraian bagi maksud Allahu Akbar ialah Allah itu Maha Besar dan Hebat. Dia boleh berbuat apa sahaja yang dia kehendaki dan tiada siapa yang boleh mempertikaikan segala tindakanNya itu. Tiada siapapun yang layak menyoal Allah tentang segala tindakan dan keputusanNya bahkan makhluklah yang akan disoal oleh Allah SWT di akhirat nanti tentang apa yang mereka kerjakan.


Allah berfirman: Dia (Allah) tidak boleh ditanya tentang apa yang Dia lakukan, sedang merekalah yang akan ditanya kelak. (Al-Anbiya' 21:23)


Sesungguhnya ilmu Allah itu Maha luas. Sekiranya dibuat perbandingan ilmu Allah dengan ilmu makhluk itu, ilmu Allah itu seumpama satu lautan yang luas sedangkan ilmu makhluk itu seumpama setitis air dari lautan tersebut, bahkan lebih sedikit dari itu. Jadi layakkah kita mempertikaikan keputusan Allah terhadap kita dengan ilmu kita yang sedikit ini? Oleh itu, kita tidak boleh sama sekali membesarkan benda lain selain dari Allah SWT. Kesemua kita adalah hamba Allah yang tertakluk kepada hukum syariat yang telah ditetapkanNya. kita mestilah mengikut segala hukum syariat Allah untuk membesar dan mengagungkanNya.


5. Lahawlawala QuwwataillabillahilAliyilAzim
Maksud Lahawlawala QuwwataillabillahilAliyilAzim ialah tiada daya dan kekuatan melainkan dengan izin Allah. Dari segi huraian maksudnya kita hendaklah takut hanya kepada Allah dan bukan kepada makhluk kerana makhluk itu langsung tiada kuasa. Kekuasaan makhluk itu hanya sekadar yang diizinkan oleh Allah SWT. Janganlah takut dengan hantu, orang yang berpangkat besar, orang kafir, orang munafik, orang jahat dsb. Takutlah hanya kepada Allah SWT. Sesiapa yang takut kepada Allah SWT, semua makhluk akan takut kepadanya kerana tidak kira siapa sahaja langsung tiada kuasa untuk menyakiti diri anda kecuali diizinkan oleh Allah SWT.


Akhir kata, di antara fadhilat berzikir dengan Subhanallah, Alhamdulillah, Lailahaillallah, Allahuakbar dan Lahawlawala Quwwataillabillahilaliyyilazim adalah seperti 3 hadis berikut:


Hadis 1
Ketika Siti Fatimah r.a. puteri baginda Rasulullah s.a.w. merayukan halnya kepada baginda dengan berkata:
"Ya Rasulullah, berikan kepadaku seorang hamba (khadam) agar aku dapat mengatasi kesukaran-kesukaran yang ku alami dalam menyelenggarakan urusan-urusan rumah-tangga ku." Baginda Rasulullah s.a.w. bersabda:

"Hendaklah kau ucapkan: SUBHANALLAHI sebanyak 33 kali ALHAMDULILLAHI sebanyak 33 kali dan ALLAHU AKBAR sebanyak 34 kali sebelum tidur di malam hari."
Lantas baginda Rasulullah s.a.w. bersabda lagi: "Ini lebih baik bagimu daripada khadam yang kau mintakan itu."


Hadis 2
Dari Abu Hurairah R.A meriwayatkan bahawa satu ketika baginda Rasulullah S.A.W datang kepada kami dan bersabda: Ambillah perisai untuk melindungi kamu! Para sahabat R.Anhum bertanya: Ya Rasulullah, adakah musuh akan datang? Baginda bersabda: Ambillah perisai untuk melindugi kamu dari api neraka. Bacalah : Subhanallah, Alhamdulillah, Laailahaillallah, Allahuakbar, Walahaulawalakuataillabillah, - Sesungguhnya kalimat ini akan datang pada hari kiamat kepada pembacanya dan akan melindunginya dari sebelah hadapannya, disebelah belakangnya, dikanannya dan dikirinya dan inilah amal kebajikan yang sentiasa mendapat ganjarannya. (HR Tabrani. Majma`ul Bahrain).

Keterangan
Dalam hadith dinyatakan "Kalimat ini akan berada dihadapan pembacanya: bermaksud ialah dia akan menjadi penyokong dan pembela untuknya. Dan :berada disebelah belakang, kanan dan kirinya" bermaksud dia akan melindungi pembacanya dari segala azab dan siksa.


Hadis 3
Riwayat Muslim menjelaskan bahawa barangsiapa bertasbih (Subhanallah) setiap kali selesai solat sebanyak 33 kali, bertahmid (Alhamdulillah) sebanyak 33 kali dan bertakbir (Allahu Akbar) sebanyak 33 kali, kemudian digenapkan dengan mengucapkan Lailaha Illah Wahdahula Syarikalahu Walahulhamduyuhyi Wayumitu Wahuwa Ala Kulli Syaiin Qadir, nescaya akan diampuni dosanya walaupun sebanyak buih di lautan.

Saturday, 21 January 2012

PM Datuk Sri Najib Bersama Rakyat Di Kg. Kerinchi Lembah Pantai




Thursday, 19 January 2012

UMNO Jadi Pakar Rujuk, Dikagumi Parti Politik Asing

  KUALA LUMPUR, 19 Jan – UMNO terus menjadi perhatian parti-parti politik asing sebagai tempat rujukan berdasarkan kemantapan struktur organisasinya selain kecekapan pengurusannya sebagai sebuah parti terbesar yang dianggotai oleh orang Melayu dan Islam dalam kelestarian Malaysia yang memiliki pelbagai kaum dan pelbagai agama.

Ini terbukti dengan kunjungan hormat yang dilakukan oleh Pengerusi Parti Al-Wasit, Mesir, Eng. Abou Elala Mady kepada Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor di Ibu Pejabat UMNO, Menara Dato Onn, hari ini.

“Nama UMNO cukup dikenali kerana berjaya membawa Malaysia keluar dari belenggu kemiskinan dan kemudian dapat memperkukuh perpaduan masyarakat berbilang bangsa di negara ini,” katanya.

Jelasnya, keyakinan terhadap UMNO diperkukuh dengan kelangsungan parti tersebut yang terus menjadi tunjang pentadbiran bersama Barisan Nasional (BN) sejak merdeka lebih 54 tahun lalu.

“Resepi kejayaan itulah yang mahu dipelajari dari UMNO iaitu dapat menangani krisis tanpa berlaku sebarang pertumpahan darah,” katanya.

Sementara itu, dalam ucapan balasnya Tengku Adnan memaklumkan berkaitan perkembangan semasa parti dan peranan UMNO sebagai sebuah parti Islam terbesar dalam negara selain menjadi tunjang kepada Barisan Nasional (BN) dan kerajaan Malaysia.

“Masyarakat di seluruh dunia perlu bangkit, bekerjasama dan membina kekuatan berlandaskan kepada perpaduan bagi memastikan keamanan sejagat dapat dikecapi tanpa melihat kepada perbezaan dari segi etnik atau suku kaum masing-masing.”

Katanya, agama Islam adalah teras yang menjadi pegangan dalam masyarakat Melayu di negara ini dan ia akan tetap dipelihara berlandaskan kepada akidah Islam yang sebenar.

“Sebagai sebuah parti Islam, UMNO sentiasa bersikap terbuka dan menghulurkan tali persaudaraan dengan semua bangsa apatah lagi yang beragama Islam. Kita tidak mahu Islam dijadikan sebagai alat atau mainan politik sebaliknya ia adalah agama yang perlu sentiasa dipelihara,” ujarnya.

Dalam kesempatan tersebut Tengku Adnan turut memberi penerangan berkaitan latar belakang UMNO yang ditubuhkan lebih 64 tahun lalu selain perkembangan semasa termasuklah manipulasi provokasi oleh pihak pembangkang.

Dalam pertemuan ini, Eng. Abou Elala Mady turut melahirkan hasrat untuk menghantar kader-kadernya bagi menimba ilmu serta mempelajari bagaimana pentadbiran UMNO sebagai sebuah parti politik yang konsisten berlandaskan misi dan visi yang jelas sebagaimana dalam Perlembagaan parti. - MediaUMNO

Hong Kong Film THE VIRAL FACTOR 《逆戰》 Regular Trailer

Lokasi Pengambaran di Malaysia ....

Wednesday, 18 January 2012

Bunyi Misteri Dari Langit...

Bunyi ‘Aneh Dan Menakutkan Dari Langit’ Di Sarawak Dapat Perhatian Dunia
January 17, 2012


Insiden ‘bunyi aneh dan menakutkan’ dari langit yang kedengaran di Kota Samarahan, Sarawak pada 11 dan 12 Januari lalu kini mendapat perhatian antarabangsa apabila artikel mengenainya yang disiarkan di The Borneo Post mula dibincangkan secara hangat di dalam internet di seluruh dunia.

Pada yang belum tahu, sehari sebelum kejadian pada waktu mejelang Subuh itu berlaku, terjadi perkara yang sama di Aaborg, Denmark.

Bahkan bunyi aneh dan menggerunkan tersebut pernah direkodkan di Sweden pada 1 November tahun lalu

The Borneo Post tempoh hari melaporkan satu bunyi aneh telah kedengaran di Kampung Meranek, Kota Samarahan yang mencetuskan ketakutan dan kegelisahan penduduknya.

Tidak lama selepas bunyi itu kedengaran, satu kejadian gempa bumi kuat (7.3 skala Richter) berlaku di Sumatera, Indonesia.

Bagaimanapun masih tidak dapat dipastikan sejauh mana kaitannya antara bunyi aneh itu dan kejadian gempa bumi tersebut.

sila rujuk di sini : http://www.theborneopost.com/2012/01/15/rumble-in-the-sky-over-samarahan/


DARI KOCIK SAMPAI BESAR AKU SELALU DENGAR SUARA DARI LANGIT... KALO TAK CAYA HANG DENGAR NI ......


Monday, 16 January 2012

Yang Pelik-Pelik !!!!



ada lagi pelik 



turunnnnnn


















































kucing pun nak ber FB jugak wohahahha

Friday, 13 January 2012

100

Dah berapa puluh-puluh hari aku buka blog nie hari ini 13.01.2012 barulaaaaaaaaaaaa cukup 100 visitor dari Malaysia ... 100 jer biasaler blog ni tak pamous macam rbf, papa gomo, husin lempoyang , bla...bla...bla .. pepon tq allllllllllllllllll ........... hidup umno

Sunday, 8 January 2012

PAS Pecat Hasan Ali Serta Merta Kerana Perjuangkan Islam

KUALA LUMPUR – Ahli Jawatankuasa Pas Pusat bertindak nekad memecat keahlian Datuk Dr. Hasan Mohd Ali sebagai ahli parti itu berkuatkuasa serta merta pada mesyuarat yang diadakan di sini hari ini.

Menurut sumber rasmi Pas, Harakahdaily.net sebentar tadi, keputusan memecat Hasan dibuat berdasarkan Fasal 82(9) setelah ADUN Sri Gombak itu menyalahi dan merugikan kepentingan parti sebagaimana yang diperuntukkan di dalam Perlembagaan Pas.

Hasan yang juga salah seorang Exco Kerajaan Negeri Selangor sebelum ini beberapa kali mempertahankan pendiriannya mengkritik hala tuju Pas yang mengubah perjuangan asal untuk menubuhkan negara Islam kepada negara berkonsepkan negara berkebajikan.

Ekoran itu, terjadi pertikaman lidah di antara beliau dan Setiausaha Agung Pas, Datuk Mustapa Ali, yang menganggap Hasan dan bekas Timbalan Presiden Pas, Nasharuddin Mat Isa, telah masuk ke dalam ‘perangkap UMNO’.

Sebelum itu, Hasan juga mempertahankan pendiriannya mengenai tindakan Jabatan Agama Islam Negeri Selangor (JAIS) yang melakukan pemeriksaan terhadap Gereja Methodist Damansara Utama yang dikatakan cuba memurtadkan umat Islam yang kemudiaannya menimbulkan kontroversi.

Selain itu, beliau turut serta menghadiri Himpunan Sejuta Umat di Stadium Melawati Shah Alam di atas kapasiti seorang Muslim tanpa kepentingan politik meskipun dilarang oleh kepimpinan Pas.

Oleh: ZAMZUKHAIRI NOORDIN

KUALA LUMPUR – Bekas Pesuruhjaya PAS Selangor, Datuk Dr Hasan Ali dalam reaksi awal beliau setelah dipecat serta merta sebagai ahli PAS menyatakan rasa sedih dan kecewanya dengan apa yang berlaku.

Menurut Hasan, beliau menjadi mangsa hanya kerana berjuang untuk Islam.

Beliau dijangka akan mengadakan sidang akhbar bagi meluahkan perasaan kecewa beliau atas tindakan luar duga PAS pusat.

Ahli Jawatankuasa Pas Pusat bertindak nekad memecat Hasan Mohd Ali sebagai ahli parti itu berkuatkuasa serta merta pada mesyuarat yang diadakan di sini hari ini.

Menurut sumber rasmi Pas, Harakahdaily.net sebentar tadi, keputusan memecat Hasan dibuat berdasarkan Fasal 82(9) setelah ADUN Sri Gombak itu menyalahi dan merugikan kepentingan parti sebagaimana yang diperuntukkan di dalam Perlembagaan Pas.

Hasan yang juga salah seorang Exco Kerajaan Negeri Selangor sebelum ini beberapa kali mempertahankan pendiriannya mengkritik hala tuju Pas yang mengubah perjuangan asal untuk menubuhkan negara Islam kepada negara berkonsepkan negara berkebajikan.


Perubahan dari negara Islam kepada negara berkebajikan dilihat bagi menjaga hati rakan Pakatan Rakyat terutama DAP yang bermati-matian tidak mahu hudud atau perundangan Islam dilaksanakan.

Hassan merupakan antara beberapa pemimpin yang berani mempersoalkan kembali tindakan PAS itu. Disebabkan kelantangan beliau mempertahankan perjuangan asal PAS, beliau kemudian dilempar dengan pelbagi tuduhan termasuk sebagai suara UMNO.

Beliau pernah dikecam pemimpin DAP dalam isu berkaitan rampasan arak di negeri Selangor dan serbuan ke atas Gereja Methodist Damansara Utama yang terbabit dalam aktiviti memurtadkan orang Islam.
Cedok dari : MyNewsHub

Friday, 6 January 2012

Islam Tercemar Kerana Diperalatkan Untuk Politik Duniawi - Tun Mahathir

KUALA LUMPUR: Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata agama Islam di negara ini sudah banyak tercemar dan pegangan kepada ajarannya telah menjadi luntur kerana Islam diperalat untuk kepentingan politik duniawi.

Beliau berkata agama yang satu dan mazhab yang sama tidak terdaya menangkis serangan ahli politik yang mencipta syarat-syarat baru bagi agama Islam demi politik duniawi yang dikejar mereka.

"Oleh kerana syarat dan tafsiran-tafsiran ini tidak terdapat dalam Al-Quran atau hadis-hadis sahih atau mana-mana kitab tulisan ulama-ulama silam yang muktabar, maka majoriti orang Melayu Islam menolak syarat-syarat ciptaan mereka yang berkepentingan ini.

"Dengan itu berpecahlah orang Melayu Islam kepada dua kumpulan yang saling bermusuh antara satu sama lain," katanya dalam entri terkini blog beliau www.chedet.cc, yang bertajuk 'Melayu Islam'.

Menurut Dr Mahathir, orang Melayu Islam di Malaysia sekarang sudah berpecah dan bermusuhan dengan teruknya sesama mereka.

Dr Mahathir berkata, hasil dariapada perpecahan itu, berlakulah sembahyang dua imam, larangan perkahwinan antara anggota dan penyokong parti yang tidak menerima syarat-syarat ciptaan pemimpin parti selain perkuburan berasingan antara yang tidak terima dengan yang terima.

"Yang lebih buruk lagi ialah ketaksuban pengikut kepada pemimpin ini sudah sampai kepada tahap menghalalkan apa sahaja yang dilakukan atau diperkatakan oleh pemimpin.

"Apabila pengikut yang taksub dengan pemimpin mendakwa bahawa pemimpin mereka adalah sama dengan nabi, tidak ada pembetulan atau bantahan daripada pemimpin berkenaan dan penyokong-penyokongnya," katanya.

Dr Mahathir menarik perhatian bahawa orang Melayu yang bahagia kerana bangsa mereka dikait secara langsung dengan agama Islam, sudah hilang nikmat yang datang daripada ikatan itu.

"Hasilnya ialah perpecahan, kelemahan dan kehinaan. Hasilnya ialah mereka menjadi pengemis di negara sendiri, pengemis yang meminta-minta sokongan daripada orang lain. Mereka yang mengemis tetap akan menjadi orang suruhan kepada yang membantu mereka," kata Dr Mahathir.

Beliau menegaskan sepatutnya orang Melayu tidak bermasalah berkenaan agama mereka kerana semua orang Melayu beragama Islam dan daripada kumpulan Sunni atau Ahli Sunnah Wal Jamaah, berimam dengan Imam Shafie. - BERNAMA

Tuesday, 3 January 2012

Seattle Masalah BoBoi .... woha!!!


UMNO ONLINE

Sunday, 1 January 2012

SELAMAT DATANG 2012 - Tidur Dalam Lokap Jer La


Dari Blog Mazidul

TIADA FRU MELERAIKAN DEMONSTRASI DI TANJUNG MALIM
Sebaik balik menjalankan tinjauan bersama kru 666 di Bukit Malawati, Kuala Selangor pagi tadi, saya dimaklumkan berhubung demonstrasi pelajar di pintu utama Universiti Perguruan Sultan Idris, UPSI, Tanjung Malim, Perak.

Sebilangan mendakwa Pasukan Simpanan Persekutuan, FRU, terbabit sewaktu meleraikan demonstrasi terbabit.

'Situation in front of the Main Gate of UPSI, students faced with the FRU. Apparently, arrests were made'

Malangnya berita itu kurang tepat.

Kumpulan berseragam di atas adalah anggota Light Strike Force, LSF, dari Ibu Pejabat Polis Daerah, IPD Tanjung Malim.

Mereka telah menjalani latihan LSF, ditugaskan untuk mengawal demonstrasi membabitkan kira-kira 50 individu bermula lebih kurang jam 1 pagi tadi.

Saya difahamkan, jika peserta demonstrasi lebih ramai dan sukar dikawal, IPD Slim River akan mendapatkan bantuan FRU dari Sungai Senyum, Ipoh, Perak atau dari Pulau Pinang.

"Dia orang hanya ada 7 orang, naik satu Land Rover, kalau FRU satu troop membabitkan pegawai dan anggota seramai 30 orang," ujar sumber.

"Nampak seperti lebih kurang sama macam FRU?," soal saya.

"Memang, tetapi mereka dari LSF, topi dan pungkis sama tetapi seragam mereka berbeza berbanding seragam FRU," jelasnya.

Dilaporkan 15 lelaki dan seorang perempuan ditahan untuk proses dokumentasi di Balai Polis Tanjung Malim manakala 2 peserta dirawat di hospital. Pihak polis terpaksa bertindak kerana sebilangan daripada peserta demonstrasi cuba merempuh pagar universiti perguruan terbabit.

Cermin klinik berhadapan pintu masuk utama ke UPSI juga dikatakan pecah

sumber : Mazidul